En yritä teeskennellä, että olisin tarttunut Pia Rendicin
kirjaan Voihan porno! (KKJMK 2018) avoimin mielin. Arvasin kyllä,
mistä näkökulmasta asiaa lähestyttäisiin. Olin silti lievästi utelias näkemään,
löytyisikö pornografian vastaiselta rintamalta uusia ja tuoreita ajatuksia.
Eipä löydy, ei ainakaan Rendicin jäljiltä. Itse asiassa Voihan porno! on lajissaankin aika huono kirja, vaikka kirjoittaja on yrittänyt piilottaa uskonnollisen
osuuden kirjan loppuun. Se ei kauhean paljon auta, kun tekstiä sävyttää alusta
lähtien jyrkkä asenteellisuus, valikoiva yhdysvaltalaisten lähteiden luettelu,
olkiukkojen rakentelu & polttelu sekä - valitettavasti - aihepiirien tarkka
valikointi siten, ettei ajatus vaan harhaudu siitä, mikä piti todistaa. Tässä
tapauksessa siis siitä, että ”porno” on (aina) haitallista ja ettei sen
aiheuttamiin kasvaviin ongelmiin kiinnitetä riittävästi huomiota. Ei ainakaan
tavoilla, joita Pia Rendic pitää oikeina. Kirjan perusteella hänellä on
erittäin selkeä näkemys siitä, miten asiat ovat ja miten niitten pitäisi olla.
Pia Rendic työskentelee Kyproksella ja Suomessa toimivan
Vapauta Uhri ry:n toiminnanjohtajana ja tekee teologian alaan kuuluvaa
väitöskirjaa pornografiasta ja sen vaikutuksista. Tämän kirjan perusteella en
kadehdi sitä, joka joutuu Rendicin väitöskirjatyötä ohjaamaan ja
kritisoimaan. Sitä työtä nimittäin tämän työnäytteen perusteella tulee
riittämään. Oman arveluni mukaan myös teologisessa tiedekunnassa pidetään
kiinni muodollisista tieteellisen menetelmän ehdoista. Ihmiskaupan uhrien
avustaminen on eettisesti kunnioitettavaa ja käytännöllisesti hyödyllistä
työtä. Ihmiskauppa on kaikissa muodoissaan rikos ihmisyyttä vastaan. Se ei
kuitenkaan ole pornon kanssa analoginen ilmiö, vaikka Rendic tällaisen mielikuvan halunnee luoda. Ei ihme, että kirjaan sisältyvät
asialliset huolenaiheet kuten pornobisnekseen liittyvä rikollisuus,
ihmiskauppa, misogynia, huumeet ja veneeriset taudit, addiktoituminen ja
vääristyneet mielikuvat joutuvat kaikki saman saarnaavan menetelmän uhreiksi.
Rendicillä ei ole paljoakaan nöyryyttä monimutkaisen asian edessä.
Rendicillä on vahva feministis-uskonnollinen
perusajattelutapa, jolle on luonnollista puhua ”miehistä” yhtenäisenä
toimijaryhmänä ja nähdä ”naiset” - samoin yhtenäisenä ryhmänä -
lähtökohtaisesti ”miesten” uhreina, potentiaalisina tai todellisina. Rendicin
maailmassa porno on pahaa, kun taas ”luonnollinen, terve seksuaalisuus” eli
kuten tavallista, ”erotiikka” on ihan eri asia ja hieno (Jumalan ihmiselle
antama) lahja. Mutta tietenkään Rendic ei määrittele sitä omaa erotiikkaansa
tarkemmin, lukijan täytyy vain olettaa, että siinä nainen ei ole miehen
seksuaalisten halujen objekti eikä siinä mitenkään halvenneta naisia. Miesten
seksuaalisesta halveksimisesta Rendic ei puhu, eikä hänen pornomaailmassaan
myöskään esiinny homopornoa - arvatenkin sen takia, ettei sen
yhteydessä esiinny naisten väärinkohtelua. Jos miehiä kohdellaan väärin, se ei kuulu kirjan kattamaan maailmaan.
* * *
Kohtuuden nimissä on todettava, ettei Pia Rendic kuulu
niihin uskonnollisiin pornonvihaajiin, joille seksuaalisuus sinänsä on
kartettava ja varottava alue. Joissakin yhdysvaltalaisissa uskonnollisissa
piireissä häntä pidettäisiin ehkä liian radikaalina, vaikka hän
puhuukin koko ajan seksistä kauniisti vain ”normaalissa parisuhteessa” eli
heteroseksuaalisessa, kristillisessä liitossa. Itseäni ärsyttää eniten se,
ettei Rendic vahingossakaan lipsahda erittelemään seksuaalisuuden biologista
perustaa ja sen moninaisia seuraamuksia. Ei lipsahda, koska jos hän hyväksyisi
ihmisen biologiseksi olioksi, hän ei olisi voinut kirjoittaa niin
asenteellisesti kuin kirjoittaa. En tässä rupea kertaamaan biologisia
perusasioita, mutta paljon jo helpottaisi, jos Rendic myöntäisi, että miehen ja
naisen biologinen erilaisuus saattaa näkyä myös seksuaalisessa käyttäytymisessä
ja sitä kautta myös suhtautumisessa seksuaalisiin stimulantteihin. Mutta ei, jotenkin ”miehet” nyt
vaan ovat tällaisia ja ”naiset” tuollaisia (jotenkin parempia joka
tapauksessa).
Tällainen evoluution, biologian ja käytännössä monen muunkin
tieteenalan perusteiden ohittaminen pakottaa Rendicin ”todistamaan” väitteensä
(eli siveyspoliittisen agendansa) ikivanhalla metodilla: otetaan yksi
(yhdysvaltalainen) tutkimus tai tohtori, jolta otetaan yksi lausunto tai
otetaan todistajalausunto 40 vuotta pornoaddiktiosta kärsineeltä ”Mikolta” ja
viitataan sen jälkeen ”moniin muihin samaa todistaviin tutkimuksiin ja
näkemyksiin”. Luulisi pornoa näinkin paljon tutkineen ihmisen ymmärtävän, miten
heikko todistusvoima millä tahansa pornoon liittyvllä kyselyllä on jo
tutkimusteknisistä ja -psykologisista syistä. Kuinka todennäköistä on saada
täysin rehellisiä vastauksia täysin sattumanvaraisesti valitulta, riittävän
suurelta vastaajajoukolta kysymyksiin, joihin ihmiset tuskin ilkiävät vastata
edes itselleen? Vaikka esimerkiksi itsetyydytyksen synnillisyyden mielikuva on
1900-luvun mittaan haalistunut, ani harvalle se edelleenkään on samantyyppinen
kysymys kuin ”kuinka usein ajatte parran”.
Rendicin ”todistusaineisto” ei todista yhtään mitään ja
tässä hän tulee aiheuttaneeksi vahinkoa aidoista ongelmista puhumiselle. Heikko argumentaatio yleisellä
tasolla peittää alleen sen, että myös pornografian tuottamiseen ja
kuluttamiseen liittyy yhteisöllisiä ja yksilöllisiä ongelmia, vaikka
myönnettäisiin, ettei itse ilmiössä - ihmisen halussa saada seksuaalista
mielihyvää erilaisten stimulanttien avulla - ole mitään ongelmaa. Osa Rendicin
saarnaan liittyvistä ongelmista on todellisia, mutta ne uhkaavat jäädä
kokonaan sen tsunamisaarnan alle, jota kirjoittaja vyöryttää lukijan yli. Voin
ymmärtää Rendicin turhautuneisuuden ja kärsimättömyyden. Mutta tässä
tapauksessa on vikaa myös saarnaajassa itsessään samoin kuin sen ymmärtämisessä,
miten ihmiset maailmassa haluavat olla ja elää. Rendicin on nimittäin lähes
ylivoimaista myöntää ja hyväksyä, ettei ihmisten suurta enemmistöä oikeasti
kiinnosta hänen huolensa siitä yksinkertaisesta syystä, että Rendic tuomitsee ja kieltää
heidän rakkaan harrastuksensa.
* * *
Rendic käsittelee myös vakavia, todellisia
ongelmia. Vaikka pornografia sinänsä ei mielestäni ole ”hyvä” tai ”paha” sen enempää
kuin oliivi, sauna tai kansantanssit, kyllähän niitä ongelmia kertyy alalla,
jonka piirissä on - ainakin Rendicin todistuksen perusteella - suurin osa
maailman miehistä ja naisistakin aika moni, jos ei käyttäjänä niin uhrina
kuitenkin. Ei-fiktiivisen pornon tuotannossa esiintyy ihmisten törkeää
hyväksikäyttöä (haluan puhua ihmisistä, koska ongelmat koskettavat kaikkia
sukupuolia, vaikka Rendic ei siitä halua mitään sanoakaan), pakottamista,
painostamista, huijaamista, väkivaltaa ja kaikkea mahdollista muuta
rikollisuutta. On kuitenkin yksi asia todeta, että tätä esiintyy ja että siihen
täytyy puuttua ja aivan toinen asia väittää, että ei-fiktiivisen pornon
tuottaminen on automaattisesti ihmisoikeuksien rikkomista. Se ei
yksinkertaisesti pidä paikkaansa ja on omiaan synnyttämään täsmällisten toimien
sijasta väsynyttä käsienlevittelyä. Minkäs moiselle miljardibisnekselle kukaan
voi.
Pidän myös uskottavana sitä, että ei-fiktiivisen pornon
helppo saatavuus on synnyttänyt aidon addiktio-ongelman. Aina on ollut ihmisiä,
joiden mielenkiinto kohdistuu kohtuuttomasti (siis sekä objektiivisesti että
subjektiivisesti) seksiin ja osittain pornografian tuottaminen on ollut aina
palvelutuotantoa näille yksilöille. Silti se, miten internet yhdistettynä
mobiililaitteisiin on tuonut aiemmin ankaran niukkuuden riivaamat sisällöt
käytännössä rajattomassa mittakaavassa kenen tahansa ulottuville maksutta, on
uusi ilmiö, jolla epäilemättä on myös ikäviä seurauksia niin
seksuaalisen käyttäytymisen asenteissa, odotuksissa kuin toteutuksissakin,
varsinkin nuorilla. Pidän silti monimutkaisen asian rajuna yksinkertaistamisena
väittää, että pornon ylikulutus tuhoaa av(i)oliitot ja ylipäätään ”miesten”
”luonnollisen ja terveen” suhtautumisen ”naiseen”. Pikemminkin olisin
taipuvainen ajattelemaan, että rajattomasti tarjolla oleva ei-fiktiivinen porno
pakottaa jokaisen katsotaan silmiin sitä, mitä ns. ihmissuhteilta oikeastaan
haluaa. Jos se osoittautuu kristilliselle perheelle ja perhekäsitykselle
tuhoisaksi, syy saattaa jopa olla vääristyneissä perhekäsityksissä.
En ole tässä kommentissa ryhtynyt piikittelemään Rendicin
tekstin yksityiskohtia, vaikka siihen olisi ollut hyvät mahdollisuudet.
Kaikki haastateltavat ”alkavat tulemaan” ja käyttävät yhdysvaltain englannista
johdettua passiivia ”sinun on silloin ihan pakko”, jollain ihmeellä todistajat ovat
jo 1990-luvun puolella päässeet addiktoitumaan nettipornoon, joka on selkeästi
2000-luvun juttu jne. Olennaista on, että meillä on käsissä taas yksi hukattu
mahdollisuus puhua vakavista ja tärkeistä ongelmista. Mahdollisuus järkevään
keskusteluun katoavat, kun Rendic toteaa mm. että ”Teologiselta kannalta
tarkasteltuna pornonkäyttöä onkin mahdotonta nähdä moraalisesti tai eettisesti
hyväksyttävänä asiana” (s. 118) tai ”Miksi ihmisten pitäisi löytää parempaa
pornoa? Eikö kaikki porno ole tavalla tai toisella ihmistä vahingoittavaa?” (s.
142). Minusta olisi ollut rehellistä kuvailla vaikka epilogissa avoimesti sitä
”luonnollista ja tervettä erotiikkaa”, joka Rendicin todistuksen mukaan on hänelle
itselleen arvokas asia. Että tietäisimme kirjan suljettuamme, milloin seksi on ”hyvää”
ja milloin taas ”pahaa”. Nyt jää paha epävarmuus.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista