Olen itse aina ihmetellyt optimistien lujaa uskoa. Tuoreessa Tähdet ja avaruus -lehdessä 5/2019 päätoimittaja Marko Pekkola esittää, että tutkijoitten suuri enemmistö kuuluu optimisteihin, joiden mukaan "kaikkeuden loputtomilla ulapoilla esiintyy väistämättä myös älyllistä elämää". Pekkola tulkitsee tämän näkemyksen jatkoksi kopernikaaniselle vallankumoukselle, joka riisti Maalta roolin kaikkeuden keskipisteenä. Minusta tällainen ei ole loogista päättelyä, jota voisi odottaa tieteellisen koulutuksen saaneilta.
Emme osaa määritellä kunnolla elämää tai älykkyyttä. Ajatus siitä, ettei tuntemamme elämän kaltainen ilmiö voi olla ainoa laatuaan maailmankaikkeudessa, nojautuu kuitenkin lähinnä määrälliseen todennäköisyysolettamukseen. Mikään tuntemamme fysiikan laki ei edellytä elämän syntyä. Voi olla, että se, minkä olemme määritelleet elämäksi, on tavallinen seuraus niissä olosuhteissa, joita tuntemamme avaruuden ainekeskittymät tarjoavat. Emme kuitenkaan tiedä sitä, koska todisteet puuttuvat. Optimismi ei ole todiste.
* * *
Jos ei nyt juututa pohdiskelemaan sitä, missä kaikissa muissa muodoissa elämää voisi tuntemamme fysiikan puitteissa esiintyä, voidaan pohtia "älyllisen elämän" olemassaolon todennäköisyyttä. Meillä on todiste siitä, että sellaista älyä, joka pystyy luomaan toiselle taivaankappaleelle itsensä kuljettavan ja turvallisesti takaisin tuovan tekniikan, on ainakin kerran kehittynyt Maapallolla. Meillä ei kuitenkaan ole vähäisintäkään tietoa sitä, onko tällaisiin suorituksiin kykenevä ajattelukyky satunnainen ilmiö vai jotenkin biologisen evoluution lakeihin rakentunut vääjäämättömyys, kuten Marko Pekkolan kuvaamasta näkökulmasta täytynee olla.
Todisteiden havaitsemista rajoittaa se, ettemme varsinaisesti osaa älyäkään määritellä oman lajimme ulkopuolella. Monet eläinkunnan lajit vaikuttavat sangen nokkelilta ratkaisemaan tielleen tulevia ongelmia ja tällaiset kyvyt eivät evoluution näkökulmasta ole ollenkaan yllättäviä. Mutta mistä tunnistaisimme aivan toisenlaisen älyn, joka ei ole esimerkiksi teknologisesti suuntautunut, eikä siksi hahmottuisi kuten omamme? Pekkolan kopernikaanisen vallankumouksen jatkumohan perustuu suunnattomilta etäisyyksiltä tulevaan välilliseen informaatioon, meillä ei ole laboratoriossa tutkittavana yhtään ehdokasta maanulkopuolisen älyn erilaisista ratkaisuista.
Haluan tässä vaiheessa korostaa, etten itse ajattele Maan olevan jotenkin erityisasemassa maailmankaikkeudessa. Minulle sopii vallan mainiosti, että elämää ja älyä löytyy sieltä sun täältä. En edes aktiivisesti jaa sitä huolta, jota jotkut fyysikot ovat ilmaisseet maanulkopuolisten älyjen todennäköisestä ylivoimaisuudesta ja mahdollisesta empatian puutteesta. En vain kykene innostumaan pelkästä tilastollisesta mahdollisuudesta. Millään logiikalla ei ole väistämätöntä, että Maan elämän ja ihmisälyn kaltaiset ilmiöt ovat yleisiä.
* * *
Elämän ja älyn todisteiden puuttuminen ei todista, ettei niitä voi olla. Vain kiistaton todiste Maan ulkopuolelta nytkäyttää nykytilaa johonkin suuntaan. Jos maailmankaikkeus pursuaa elämää ja älyä, on vain ajan kysymys, ennen kuin jokin todiste löytyy. Jos taas olemme satunnainen poikkeusilmiö, sitä ei voi koskaan todistaa, koska emme kykene tutkimaan koko maailmankaikkeutta, josta huomattavan suuri osa on sitä paitsi lipunut jo ulottumattomiin ja sama jatkuu koko ajan. Havaintotekniikan kehityksellä on vissi kiire, koska laajeneva avaruus ei odottele.
Myönnän ärsyyntyneeni väitteestä, että luja luottamus elämän ja älyn löytymiseen Maan ulkopuolisesta avaruudesta olisi luontevaa jatkoa kopernikaaniselle kumoukselle. Maan erikoisasema oli lähinnä yleisen tietämättömyyden ja kirkon aktiivisesti levittämän väärän tiedon seuraus. Emme enää ole siinä tilanteessa, luultavasti aika harva pitää Maata maailmankaikkeuden keskipisteenä, vaikka meillä ovat joukossamme sekä litteän Maan että luomisopin kannattajat. Ei ole tarvetta kumota Maa-keskeistä maailmankuvaa, koska sellaista ei ole.
Itse olisin valmis kutsumaan kosmosoptimisteja tämän päivän esikopernikaaneiksi. He ovat vailla todisteita linnoittautuneet uskomaan, että Maa ei ole yksin, älymme ei ole ainoa. Valtavia rahasummia käytetään ns. eksoplaneettojen tutkimiseen. Vaikka ainoa motiivi ei tietenkään ole elämän/älyn löytäminen, varmasti se on iso osa toiveikkuutta. Entä jos parantuvatkaan havaintolaitteet eivät muuta sitä, että mitään löydettävää ei ole? Harmi juttu, mutta mahdollista. Onko jotenkin "antikopernikaanista" ajatella ja hyväksyä, että Maa ei ole keskipiste, eikä älymme tai edes elämäksi kutsumamme aktiviteetti ole maailmankaikkeuden mittakaavassa tärkeä ilmiö. Entä jos "kaikki muut" ovat löytäneet jonkin aivan toisen kehitysreitin ja hylänneet elämän ja orgaanispohjaisen älyn?
PS. 21.7.2019. Jos blogin aihepiiri kiinnostaa, tsekkaa myös keskustelu, jonka Marko Pekkola on avannut.
Hei Heikki. Kiitos mietteistä ja keskustelun jatkamisesta. Pääkirjoituksessani (Tähdet ja avaruus no 5/2019) ei mitenkään oteta kantaa siihen, onko äly maailmankaikkeudessa miten yleistä tai äärimmäisen harvinaista. Totean ainoastaan omana havaintonani, että tutkijoiden enemmistö on taipuvainen uskomaan siihen, että älyä väistämättä esiintyy.
VastaaPoistaTämä ei ole kovin ihmeellinen tai edes rohkea väite, koska maailmankaikkeus on käsittämättömän laaja paikka, ja kuten itsekin toteat - suuri osa universumista on havaintokykymme ulkopuolella. En myöskään väitä, että tämä edustaa todistettua totuutta, ainoastaan yleistä oletusta.
Kopernikaanisessa vallankumouksessa maa lakkasi olemasta aurinkokunnan keskipiste. Myöhemmin kävi ilmi, että Linnunrata ei ole ainoa vastaava järjestelmä vaan vain yksi galakseista. Edelleen on käynyt ilmi ettei aurinkokunta ole poikkeus, vaan vain yksi planeettakunnista (jne). Vuosisatojen kehityksen tuloksena olemme yhä kauempana tilanteesta, jossa ihmiskunta maapallonsa kanssa oli kaiken keskipiste.
Tälle kosmiselle "syrjäytymiselle" on ihan luontevaa jatkoa, että jatkuvasti kasvava viitteellinen astrofysiikan ja astrobiologian tutkimuksen aineisto osoittaa elämän peruspalikoiden esiintymiseen sekä Linnunradassa että muissa galakseissa. On perusteltua työhypoteesina olettaa elämän esiintyvän muuallakin kuin maapallolla ja että jossain päin universumia se on kehittynyt pidemmälle.
Olin ehkä turhan suoraviivainen, mutta tulkitsin tutkijoitten enemmistön näkemyksen kritiikittömän maininnan. Totta on, ettet esitä sitä omana näkemyksenäsi. En osaa näkemyksen rohkeusasteesta sanoa mitään, minusta meillä ei vain ole mitään loogista perustetta puhua "väistämättömyydestä".
VastaaPoistaSuhtaudun elämän esiintymiseen skeptisesti lähinnä siksi, ettei vähäisintäkään kiistatonta todistetta ole vieläkään löytynyt. Ymmärrän toki välimatkoista johtuvan korkean kynnyksen, mutta mistä me tiedämme, että elämän peruspalikoiksi kutsumiesi materiaalien löytyminen merkitsisi elämän todennäköisyyden kasvua? Emmehän osaa syntetisoida elämää edes laboratoriossa. Minusta ennen sen onnistumista ei kannattaisi tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Vielä vähemmän on minusta perusteita johtopäätöksiin "älyn" esiintymisestä Maapallon ulkopuolella. Emme tiedä, onko "älyn" ilmaantuminen vääjäämätön evoluution piirre. Itse en siihen oikein usko, koska - hiukan ironisoiden - ihmisen tapauksessa äly on johtanut myös mahdollisuuteen tuhota oma laji älyllä rakennetuilla joukkotuhoaseilla tai ilmastonmuutoksen kieltämisellä.
Sitäkään en ymmärrä, miksi avaruutta tutkiva tarvitsee jonkin työhypoteesin elämän tai älyn varalta. Eikö olisi järkevämpää lähteä siitä, ettei meillä ole mitään työhypoteesia sen varalta, miltä elämän tai "älyn" tulisi näyttää? Itse tutkisin avaruutta pikemminkin lapsen avoimuudella siltä varalta, että "elämä" tai "äly" onkin jossain muualla ihan muuta kuin millaisena me sen tunnemme.
Olen aivan täsmälleen samalla kannalla Marko Pekkolan kanssa. Blogi-isännän mainitsema todisteiden puute älyllisestä elämästä muualla maailmankaikkeudessa ei todista mitään - vaikka eipä Heikki sitä kai sellaiseksi tarkoittanutkaan vaan vain perusteluksi omalle kannalleen. Minulle todisteiden puute ei ole peruste.
VastaaPoistaEihän tässä minun osaltani ole muusta kyse kuin mielipiteestä ja maku- ei kun uskon asiasta. Edes minkäänlaisesta valistuneesta mielipiteestä en voi omalla kohdallani puhua. Mutta semmoinen mielipide minulla nyt kumminkin on.
Se, mitä Marko kirjoitti, on painava peruste mielipiteelleni: "Kopernikaanisessa vallankumouksessa maa lakkasi olemasta aurinkokunnan keskipiste. Myöhemmin kävi ilmi, että Linnunrata ei ole ainoa vastaava järjestelmä vaan vain yksi galakseista. Edelleen on käynyt ilmi ettei aurinkokunta ole poikkeus, vaan vain yksi planeettakunnista (jne)."
Minulle tämä ei ole vähimmässäkään määrin uskomisen asia. Sillä, että Aurinko on tavallinen tähti ja planeetat tavallisia tähtien kiertolaisia, ei nähdäkseni ole mitään yhteyttä elämäksi ja älyksi kutsumiemme ilmiöiden esiintymiseen. Ei ainakaan ennen kuin löytyy todisteita siitä, että elämä syntyy jollain todennäköisyydellä fysikaalisissa olosuhteissa, joita esintyy siellä sun täällä. Edes yksittäinen todiste vaikkapa Marsista ei varmuudella tarkoittaisi, että elämää on monessa paikassa, koska Marsin ja Maan elämällä saattaa olla yhteinen alkulähde.
VastaaPoistaMitä tulee älyyn, on se mielestäni vielä elämääkin monimutkaisempi asia todistaa. Minusta olisi kopernikaanisen kumouksen reilua jatkamista myöntää, että meidän älymme saattaa olla vain näivettynyt oksa verrattuna joissain muissa oloisuhteissa kehittyneisiin ilmiöihin.
Olemme - valitettavasti tai ei - siinä tilanteessa, että meillä ei ole mitään todistetta siitä, että elämää tai älyä meidän tuntemassamme muodossa esiintyisi Maapallon ulkopuolella. Sen sanominen ääneen ei edellytä avaruuden tutkimisen lopettamista tai masentumista. Optimismi on täysin sallittu asenne. Kunhan malttaa jättää pois sen sanan "väistämättä".
Heikki kirjoittaa: "Minusta olisi kopernikaanisen kumouksen reilua jatkamista myöntää, että meidän älymme saattaa olla vain näivettynyt oksa verrattuna joissain muissa oloisuhteissa kehittyneisiin ilmiöihin."
VastaaPoistaNo eikö nimenomaan tämä myönnetä, kun todetaan että järjestelmästä, ilmiöstä ja kiakesta avaruuteen liittyvästä toisensa perään on todettu ettei se meidän olekaan ainoa? Tuon korkeamman älyn "myöntäminen" on itsestäänselvyys.
Kritiikkini kohteena olikin se, pidetäänkö tuota Maan ulkoista älyä - tai elämää - "itsestäänselvyytenä" vai pelkästään mahdollisena. Itse kallistun vahvasti jälkimmäiselle kannalle, koska kukaan ei ole osoittanut fysiikan lakeja, joiden perusteella "elämä" tai "äly" olisivat vääjäämättä syntyviä ilmiöitä. Olen valmis muuttamaan näkemykseni, mutta en silkan toiveikkuuden perusteella.
VastaaPoistaHei,
Poistaolet väärässä. "Fysiikan lait" (huono ilmaus tässä) osoittavat vääjäämättömästi materian liikkeen suunnan kohti monimutkaista. Ilmiön nimi on morfogeneesi, ja mm Alan Turing kiinnitti asiaan huomiota. Asia on liian monihaarainen tällaiseen keskusteluun, mutta mielipiteitä voi toki ilmaista. Joten ilmaisin sen. Ja hieman provosoiden, elämän ainutkertaisuuden todistelusssa (sitähän ei voi todistaa) jäljet viittaavat amerikkaan uskonnollisen oikeiston sylttytehtaaseen. "Korkeampi äly" on toinen kysymys joka aina nousee esiin. Älykkyys voidaan toki määriellä, en tee sitä tässä vaan totean että "äly" kuvastaa sellaista ympäristöä missä sitä tarvitaan.
Voi olla, että olen väärässä. Mutta vetoaminen morgogeneesiin ei minuun tee vaikutusta. Sen ainoana aineistona on meidän tuntemamme elämä yhdellä pienellä planeetalla. En ymmärrä, miten siltä pohjalta voi tehdä oletuksen, että maailmankaikkeuden mahdollinen elämä toimii väistämättä samalta pohjalta. Evoluutiolla ei tunnetusti ole mitään päämäärää, vai pitäisikö meidän nyt uskoa, että morfogene
VastaaPoistaItse en millään lailla ole pyrkinyt "todistamaan" Maan elämän ainutlaatuisuutta, viittaus uskonnolliseen oikeistoon on asiaton. Täysin ei-uskonnollisista syistä pidän sitäkin vaihtoehtoa mahdollisena, kunnes ehkä jonain päivänä löytyy kiistattomia todisteita jostain muusta. Todisteistahan tässä pohjimmiltaan on muutenkin kysymys.
Älyn määrittely sen tarpeellisuuden kuvajaiseksi jossain ympäristössä on kiinnostava ajatus, mutta kuulostaa niin joustavalta ja avaralta, että se ottaa syleilyynsä minkä tahansa tarkoituksenmukaisen biologisen toiminnan. Muitten eliöiden toiminnan kuin ihmisen älyn tämä määritelmä kattaa. Mutta mikä ihmisen ympäristössä yhtäkkiä käynnisti älyllisen harppauksen? Itse pidän todennäköisempänä puhdasta sattumaa. Mutta se onkin jo eri tarina.
Täsmennän. Uskonnolliset piirit korostavat ideologisita syistä elämän ainutkertaisuutta, siksi mielipide saa aiheettoman paljon huomiota. Jos älyllisitä syistä päädytän tällaiseen päätelmään, se on arvostettavaa, ja argumentteja kannattaa tutkia tarkkaan. Uskonnon puolella rintama ei ole tiivis. Eräät katoliset teologit ovat jo kehitelleet strategioita, miten suhtautua vieraaseen älyliseen elämään, jos tällainen yhteys syntyisi.
VastaaPoistaTieteestä sen verran, että tieteen piirissä ei tunneta "kiistattpmia todisteita", paitsi hyvin yksinkertaiisa asioissa.
Täsmennän: itselläni ei ole mitään ideologista pyrkimystä todistella elämän ainutkertaisuutta. Suhtaudun asiaan täysin avoimesti ja kiinnostuksella. Uskonnolliset perustelut suuntaan tai toiseen ovat minusta merkityksettömiä, koska niillä ei ole mitään todistusvoimaa, ellei ensin todisteta jumalan olemassaoloa.
VastaaPoistaKun puhun "kiistattomista todisteista", käytän sanaparia statukseni (amatööri, ei-tiedeihminen) mukaisesti arkisena vastineena ilmaisulle "todisteita, joita useimmat täyspäiset ihmiset eivät vakavasti epäile".