Meistä jokaisella on sokea pisteensä. Myös sillä, joka on omistautunut
sokeiden pisteiden paljastamiseen. Hannu
Lauerma on tehnyt pitkään arvokasta työtä rikollisuuteen, pahuuteen,
psykopaatteihin ja moniin muihin ihmismieltä kuohuttaviin aiheisiin liittyvien
väärinkäsitysten ja ennakkoluulojen oikaisemiseksi. Hänen tuore kirjansa Hyvän kääntöpuoli (WSOY 2014) jatkaa
tällä tiellä ja romuttaa erinomaisesti perustellen lukuisia kansan keskuudessa
eleleviä myyttejä mm. suomalaisen miehen väkivaltaisuudesta.
”Psykiatriaa ilman psykiatrista tietämystä tarkastelevien tutkijoiden helmasynti
on Suomessa ollut se, että omasta tietämyksestä luullaan liikoja. Koska
kokonaiskuvaa ei osata hahmottaa, yksittäiset ja hyvinkin kyseenalaiset
tietolähteet ja jopa omat kuvitelmat saattavat sanella johtopäätöksiä.”
(Lauerma 2014, s. 266) Terävästi sanottu, mutta jostain syystä tämä terävyys on
kokonaan kadoksissa kirjan luvussa ”Tulipunaista ja sinimustaa”, jossa Lauerma
on ryhtynyt poliittisen historian analyytikoksi. Tulos ei mairittele
kirjoittajaansa, niin täydellisesti hän edellä siteeraamani kriittisen asenteen on
kyennyt unohtamaan.
Lauerman alkuperäisenä pyrkimyksenä lienee ollut vertailla 1930-luvun äärioikeistolaista
ajattelua ja 1970-luvun ”taistolaisuutta”, mutta käytännössä hän päätyy
toistamaan samoja ennakkoluuloja kuin muutkin ”taistolaisuuden” kriitikot. Tämä
on peräti harmillista, sillä juuri Lauermalta olisi voinut odottaa sekä
lähdekriittisyyttä että kykyä nähdä asioita vähän syvällisemmin. Latteus seuraa
toistaan, eikä edes vertailu ”sinimustaan” ole synnyttänyt uusia oivalluksia.
Jollekulle toiselle kirjoittajalle voisi osan kritiikittömistä
yleistyksistä antaa anteeksi iän perusteella. Lauerma on syntynyt vuonna 1961,
joten hänellä ei ole omakohtaista kokemusta kommentoimastaan. Juuri kukaan
liikkeessä mukana olleesta ei allekirjoita esimerkiksi seuraavia oikeiston
vuosikymmeniä harrastamia karkeita yleistyksiä ”liike ilmaisi ihailunsa
totalitaariselle Neuvostoliitolle”, ”taistolaiset olivat valmiit hyväksymään
väkivaltaiset keinot yhteiskuntajärjestyksen muuttamisessa”, ”taistolaisuus oli
militanttia toimintaa, joka erottui selkeästi rauhaa ja rakkautta
kaupittelevasta hippiaatteesta”, ”tähän joukkoon kuuluvia leimasi eräänlainen
synkeys ja vakavuus”, ”on ymmärrettävästi perin vaikea suhtautua neutraalisti
aikoinaan hyvin näyttävästi ja röyhkeästi esiintyneeseen ryhmään” jne.
Lauerma on perinteisen oikeistotulkinnan tavoin täysin kyvytön tai
haluton tekemään eroa 1970-luvulle ja kaikille sen ajan toimijoille ominaisen räikeän
vastakkainasettelun retoriikan ja todellisten pyrkimysten välille. Hän on
ostanut sellaisenaan oikeistolaisen tulkinnan, joka ei missään vaiheessa ole
halunnut mennä pintaa syvemmälle, koska sieltä olisivat alkaneet paljastua ne
todelliset syyt niin monen nuoren reaktioille. Ne taas ovat olleet aivan liian
vaarallisia julkisesti käsiteltäviksi.
Lauerman asiantuntemattomuus ”taistolaisuuden” edessä ilmenee myös
siitä, ettei hän taustoja pohtiessaan osaa edes välillisesti viitata ns.
kolmannen maailman liikkeeseen (Tricont & Co), joka kuitenkin oman
kokemukseni ja tietämykseni valossa oli opiskelijaliikkeessä hyvin määräävä
tekijä. Opiskelijaliikkeen radikalismin synnytti Yhdysvaltain toiminta
latinalaisessa Amerikassa ja ennen muuta Vietnamin sota. Se oli täysin
ratkaiseva sysääjä useimpien tuntemieni radikaaliopiskelijoiden elämässä, vaikka
muitakin tekijöitä toki oli ”isäkapinasta” vuoden 1918 traumoihin.
Lauerman ”synninpäästö” useimmille ”taistolaisille” voi olla vilpitön,
mutta hän ei tunnu oivaltaneen – ja mistäpä sen tuon ikäinen olisi voinut
oivaltaakaan, kun vakavasti otettavaa ja neutraalia tutkimusta ei kerta
kaikkiaan ole – sitä valtavaa kuilua, joka erotti ainakin opiskelijamaailmassa
ns. johdon näkyvän esiintymisen ja perustason toiminnan. Yhteisiä tavoitteita
toki oli, oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen maailma kaikille, mutta se mitä
käytännössä tehtiin, oli perustasolla aika erilaista kuin se, mihin unestaan
herätetty ja ärsyyntynyt porvari reagoi.
Sosialistisen opiskelijaliiton perustasolla tehtiin ihan normaalia
yhteiskunnallista työtä, haluttiin sitä jälkikäteen miten tahansa demonisoida
tai mystifioida. Opiskeltiin, keskusteltiin, jonkin verran politikoitiin ja sen
vastapainona juhlittiin, tehtiin ja jaettiin lehtiä ja käytiin lehtipolemiikkia,
tutkittiin oman tieteenalan ideologisia painotuksia (joskus se oli aika
vaikeaa) ja nahisteltiin opiskelijajärjestöissä. Suurin ero ”muihin” oli
intensiteetissä. SOL:n järjestöissä tehtiin rajusti töitä, ahkeroitiin aatteen
voimalla ilman henkilökohtaisia etuisuuksia tai edes lupauksia sellaisista. Jokainen
myös tiesi, että SOL-aktiivisuudesta oli tiedossa vain ongelmia myöhemmässä
elämässä. 1970-luvun maanlaajuinen kattava virkakieltosysteemi tunnettiin opiskelijamaailmassa
aika hyvin ja siksi valmistumisen jälkeen haettiin kiltisti syrjä-Suomen virkoja,
joihin ei ollut muita hakijoita, se kun oli ainoa tapa saada töitä. Jotkut
käänsivät myöhemmin takkinsa ihan tästä syystä, kun ei muuten töitä löytynyt.
Lauerma on ihmeellistä kyllä sortunut ”taistolaisuuden” psykologiaa pohtiessaan
siihen samaan miinaan kuin valtaosa porvarillisista kriitikoista. Hän näkee vain
pinnan ja senkin yleistäen karkealla tavalla. Hän näkee ihmisten tasollakin vain
sen pienen takinkääntäjien ja katujien joukon, joka on saanut auliisti
palstatilaa porvarillisilta tiedotusvälineiltä. Yritykset tulkita liikettä
muutaman yksilön avulla epäonnistuvat kuitenkin järjestään, koska he eivät
edusta ”taistolaisuuden” suurta enemmistöä, joka on asettunut suomalaiseen yhteiskuntaan
kuka minnekin ilman sen suurempia ongelmia.
* * *
Oliko ”taistolaisuus” edes hurmoksellinen ja epärationaalinen liike,
kuten Lauerma pyrkii jos ei todistamaan, niin ainakin korostamaan. Kyllä
sellaisia piirteitä oli, mutta minun lähemmin tuntemistani ehkä sadasta ”taistolaisesta”
sopii noiden adjektiivien piiriin vain muutama yksilö. Se, että juhlissa ja
mielenosoituksissa oli mukana vahvaa yhteishenkeä ja hurmosta, ei tarkoita,
että se olisi ollut myös arjen käyttövoima. Ihanteellisiin tavoitteisiin kyllä
uskottiin lujasti ja useimmat uskovat niihin edelleen, vaikka eivät välttämättä
tee siitä isoa numeroa. Minusta se ei ole hurmoksellisuutta vaan pitkällisen ajattelun
tulosta.
Epärealistinen ei ole epärationaalisen synonyymi. Jälkikäteen on helppo
arvioida, että ”taistolaisuuden” tavoitteet olivat pääosin epärealistisia,
vaikka osavoittoja saatiinkin (kuten Vietnamin sodan lopettaminen). Kommunismin
ja sosialismin määrittäminen epärationaalisiksi on taas puhtaasti ideologinen kannanotto,
jossa iloisesti sekoitetaan tavoitteet ja teot. Opiskelijaliikkeessä ei ihailtu
Stalinia, vaikka Lenin ja Che Guevara saivat symbolisen johtajan roolin
kaikkine omituisuuksineen. Omassa piirissä Neuvostoliiton epäkohdista puhuttiin
usein hyvinkin railakkaasti, vaikka ulospäin sitä tuettiin. Ei kuitenkaan niinkään
sen saavutusten, vaan Yhdysvaltojen vastapainona toimimisen takia ja
epäkohdista huolimatta. Tätä faktaa ei oikeisto ole koskaan voinut sietää,
joten se on aina kiistetty.
Olimme monissa asioissa sinisilmäisiä, ihanteellisuutemme oli usein
sekä naiivia että epärealistista, kuten nuorisolla usein tuppaa olemaan, mutta
kyllä se arjen toiminta pohjimmiltaan hyvin rationaaliseen erittelyyn nojasi.
Tuota erittelyä – oikeistolaisen politiikan nojautumista suurteollisuuden ja
yrittäjien valtaan – eivät vastustajat ymmärrettävästi halunneet avata, siksi
strategiaksi valittiin leimaaminen, mustamaalaaminen ja erityisesti 1970-luvun
jälkeen suloisen jälkiviisauden valossa äärimmäinen demonisointi. Lauermakin
joutuu vastentahtoisen oloisesti myöntämään, että ne taistolaisten ”synnit”
olivat loppujen lopuksi aika vähäisiä, pääosin kyse oli vain ”vastenmielisestä
käyttäytymisestä”, mitä ihmettä sillä itse kukin sitten tarkoittaakin. Lauerma kirjaa
yhden ainoan esimerkin eli Matti Rossin ja Dénes Kissin tapauksen. Miten ”taistolainen
liike” senkin olisi voinut estää?
* * *
Hannu Lauerman ”taistolaiskritiikki” ei ole millään muotoa
ainutlaatuista, pikemminkin se on selkeästi jälkijunassa ja vieläpä ilman
varsinaisia uusia ajatuksia saati oivalluksia. Olen kiinnittänyt siihen
tällaista yhden ihmisen huomiota lähinnä sen takia, että olisin kuvitellut ja
toivonut Lauerman kokemuksella ja ajattelukyvyllä varustetun ihmisen kykenevän
paljon parempaan. Olen siis odotuksiini nähden pahasti pettynyt.
Lauerman kirjoituksessa toistuu toive siitä, että joku tutkisi ja
antaisi vastauksia kysymyksiin. En tiedä, kelpaako mikään edellä olevista,
nekin ovat vain yhden ihmisen kokemuksiin perustuvia tulkintoja. Sekin on
täysin mahdollista, ettei ”taistolaisuutta” kukaan rupea tutkimaan vielä
pitkään aikaan, koska neutraalia lähestymistapaa ei yksinkertaisesti haluta. Oikeistossa
pelätään ehkä aidosti, että joku tutkija perkaa asioita ja osoittaa
oikeistolaisen demagogian perusteettomuuden. Eiköhän benzyskowiczien
vaikutusvalta vielä siihen riitä, että orastava kiinnostus muuhun kuin
demonisointia jatkavaan ”tutkimukseen” jää apurahoitta.
Myös vasemmiston itsensä keskuudessa kiinnostus oman historian
perusteelliseen avaamiseen näyttää vähäiseltä. Joillakin saattaa olla oma lehmä
ojassa, tehtyjä mokia ei haluta tunnustaa, vaikka sellaiset kuuluvat jokaisen
poliittisen liikkeen vaiheisiin. Olen keskustellut asiasta kaltaisteni kanssa
ja yllättävän monelle riittää, että itse tietää, mitä tehtiin ja mitä ei tehty.
Kun en itse näe mitään tarvetta ”hävetä” saati ”pyytää anteeksi” radikaalin
opiskelijaliikkeen toimintaa, toivotan tervetulleeksi jokaisen, jota kiinnostaa
tutkia 1970-lukua (ja samalla toivottavasti myös 1960-lukua) ilman
asenteellisia pullonpohjia.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että jos aitoa tosiasioiden selvittämisen
halua on, aikalaistiedon keräämistä ei voi loputtomiin lykätä. Useimmat
1970-luvun poliittiset toimijat ovat jo eläkeiässä ja vanhimmasta päästä alkaa
viikate heilua ideologiaan katsomatta. Jos Hannu Lauerman ikäiset vähän
nuoremmat haluavat saada muutakin kuin toisen tai kolmannen käden
informaatiota, sitä pitäisi kerätä nyt. Eikä tyytyä niihin, joiden motiivina on
patoutunut katkeruus tai jokin vastaava. ”Taistolaisuus” kun oli toimivien
yksilöiden tasolla aivan muuta, se oli kaikkine virheineen ja ylilyönteineen (te
virheettömät, heittäkää kivenne nyt!) pääosin upea kokemus. Oikeistolaisten
syvä ja leppymätön viha todistavat myös, että oikeilla jäljillä oltiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja vain Google-tilin käyttäjiltä. Blogin kirjoittaja kannattaa avoimuutta keskusteluissa.