Itseäni askarruttaa se prosessi, joka saa yksittäisen poliitikon tai
sellaiseksi haluavan käyttävän sekä rahaa että vaivaa mainoksiin, joiden
tekopyhyyden määrä vaihtelee, mutta joita ei voi mitenkään ottaa vakavasti. Onko
kysymys mainostoimistojen kyynisen välinpitämättömyyden ja ehdokkaiden sokeuden
yhdistelmästä? Vaiko siitä, että ehdokkaat ihan oikeasti uskovat tällaisen
hetkellisen itsekehun ja suoranaisen valehtelun vaikuttavan myönteisesti?
Minulla ei ole vastausta, joten pohdin asiaa kahdesta ihan eri
näkökulmasta.
* * *
Oletan monen poliittisen uran polkijan oppineen, että vilpittömyys ja
aitous eivät viime kädessä kannata. Kun työssä joutuu joka tapauksessa
valehtelemaan tai ainakin kiertämään totuutta, on järkevämpää rakentaa alusta
alkaen äänestysbrändiä, joka tarjoillaan äänestäjille sillä rahasummalla, joka
sattuu olemaan käytettävissä. Brändin ominaisuuksista lienee ykkösenä mielikuva
”luotettavasta minun asioitteni ajajasta”, toisena mielikuva ”jämerästä
asiantuntijasta” tai vaihtoehtoisesti ”tavallisen ihmisen asioiden ymmärtäjästä”.
Äänestysbrändin ja todellisen toiminnan välillähän ei tarvitse olla
mitään loogista yhteyttä, koska äänestäjien suuri enemmistö ei kuitenkaan
seuraa päättäjän ratkaisuja saati osaa nähdä niissä itseään koskevaa linjaa.
Tiedotusvälineet tekevät tämän äänestäjän puolesta äärimmäisen harvoin eivätkä
koskaan ilman poliittisia taka-ajatuksia. Niinpä on ihan turvallista rakentaa
brändi, joka on sekä tehokas että tarpeellisilta osiltaan pelkkää
mielikuvitusta. Ei kannata kertoa, että ehdokasta vaivaa ajoittainen
alkoholiongelma tai että hän ei ymmärrä talouspolitiikasta enempää kuin
kissansa, kun tosiasioista voi vaietakin.
Toinen mahdollinen selitys vaalimainosten typerään omahyväisyyteen ja
teennäisyyteen on se, että mainoksessa pällistelevä ihminen on alkanut itsekin
uskoa siihen valheelliseen kuvaan, jonka poliittinen elämä on muovannut. Tällainen
illuusio syntynee helposti varsinkin niille, jotka eivät tähtää aina vain
pidemmälle (malli Katainen) vaan ovat tyytyneet kotimaiseen kaukaloon. Jos
vielä on uurastavaa tai puuhastelevaa lajia, jota omaa uraansa suunnittelevat
kilvan kehuskelevat tilaa saadakseen, helposti siinä varmaan syntyy tunne, että
mähän olen ihan kertakaikkisen mahtava tyyppi!
Silti jätän mahdollisuuden myös sille kolmannelle vaihtoehdolle, että
vaalimainokset onkin tarkoitettu mitä hupaisimmaksi viihteeksi meille
äänestäjille. ”Parempi Eurooppa syntyy lupaukset pitämällä”? ”Fiksulla
intohimolla”? ”Vähemmän mutta parempaa EU:ta”? ”Me kannatamme sinua”? ”Epätoivon
Euroopasta toivon Eurooppaan”? ”Koti kuntoon – tuuletusta Eurooppaan”? ”För ett
bättre Europa”? Puhumattakaan näistä ”rennoista” poseerauksista, jotka ovat
tulleet myös suomalaisiin vaalimainoksiin epäsuomalaisista kulttuureista.
Voisivatko ne olla vakavissaan tehtyjä?
Kukaan parlamenttipuolueiden ehdokas ei sano suoraan, että EU on
epäonnistunut yhteiskuntakokeilu ja eurokuri yhtä kuin pienen kansakunnan
sementtirengas kaulassa matkalla syvään veteen. Ehkä huumori syntyykin juuri
todellisuuden ja puheiden välisestä epäsuhdasta, jolla ei ole oikeastaan mitään
mittaa.
* * *
Vaalimainontaan käytetään joka tapauksessa vuodesta toiseen miljoonia
euroja, vaikka olemme tässä suhteessa pahasti jälkijunassa, kun
vertailukohdaksi otetaan vaikkapa rikkaan, valkoisen orjanomistajan vapauden
kehto Yhdysvallat. Vaikka suurin osa yrittäjistä menettää rahansa takuuvarmasti,
täytyy hommassa silti olla jokin mielekkyys, koska se jatkuu vuodesta ja
vuosikymmenestä toiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja vain Google-tilin käyttäjiltä. Blogin kirjoittaja kannattaa avoimuutta keskusteluissa.