Lower, Wendy
Hitlerin raivottaret
(Atena 2014)
Kirjan otsikko saa pelkäämään pahinta. “Raivotar” ei ole sana, jota
voisi kovinkaan luontevasti käyttää missään asiallisessa yhteydessä.
Alkuteoksen ilmaisu ”furies” ei ole yhtä typerä, vaikkei sekään vastaa kirjan
sisältöä erityisen hyvin.
Oikea ja paljon huonommin myyvä otsikko olisi ollut ”Naiset
kansallissosialistisen Saksan ja holokaustin palveluksessa”. Sitä kirja
käsittelee ja hyvä niin, aiheesta on erittäin vähän kirjallisuutta. Mitenkään
erityisen onnistuneena Lowerin kirjaa on silti vaikea pitää, vaikka kirjoittaja
on nähnyt vaivaa arkistoissa, matkustanut ja pyrkinyt etsimään usein hyvin piiloteltuja
salaisuuksia.
Lower kuvaa mielenkiintoisella tavalla niitä polkuja, joita pitkin
hyvinkin erilaisista taustoista tulleet nuoret naiset sekä ajautuivat että
aktiivisesti imettiin kansallissosialistien aatemaailmaan ja myöhemmin
palvelemaan sekä siviili- että sotakoneistoa. Tältä osin kirja täyttää ilmeisen
aukon historiallisessa tutkimuksessa.
Tilanne muuttuu hankalammaksi, kun Lower pyrkii antamaan kasvot näille
”raivottarille”. Vaikka muutaman poikkeuksellisen sadistisen naisen toimista on
olemassa sekä faktoja että todistajien lausuntoja, yksilöiden vaiheiden kuvailu
ei tarjoa juuri muuta lisää kuin vastenmielisiä ja ahdistavia yksityiskohtia
kohteena olevien naisten toiminnasta Saksan valtaamilla Itä-Euroopan alueilla,
pääosin Valko-Venäjällä ja Ukrainassa.
Lower ei yritä väittää, että kansallissosialistinen Saksa olisi
houkutellut erityisesti psykopaattisia naisia, vaan pikemminkin hän korostaa,
että moni aiemmin aivan tavallinen nainen muuttui ”Ostrauschin” tuloksena
väkivaltaiseksi ja tunteettomaksi. Lower kuvaa hyvin sitä, miten voimakkaan
aivopesun kohteena Saksan kansa oli vuosikausia ja miten houkuttelevia näkymiä
valloitetut alueet tarjosivat ahdasmielisessä kotimaassa eläville nuorille
ihmisille.
Yksi kirjan ongelmista on kuitenkin siinä, että vaikka muutamat
pahimmat ”raivottaret” saavat Lowerilta jonkinlaisen patologisen arvion,
useimpien muiden kohdalla ainoaksi selitykseksi jää perusteellinen
indoktrinaatio ja alistuminen miesten maailman ehdoille. Kuvaa häiritsevät vain
muutamat esimerkit naisista, jotka joko kieltäytyivät alusta lähtien
alistumasta tai muuttivat näkemyksiään hirveiden kokemusten seurauksena.
* * *
Kaksi erityiskysymystä saa minusta liian vähäistä huomiota. Lower
jättää jokseenkin koskemattomaksi sen perinteisen myytin, jonka mukaan naiset
ovat luonnostaan kykenemättömiä väkivaltaan ja että naisten väkivaltaisuus on
aina anomalia, miehillä taas luonnollinen, geneettinen piirre. Lowerin
yksilökuvaukset nimittäin antavat varsin voimakkaan näytön siitä, ettei
sukupuoli anna mitään suojaa epätoivottavaa käyttäytymistä vastaan. Lowerin
kuvaukset osoittavat vakuuttavasti, ettei naisen tarvitse olla psykopaatti
kyetäkseen väkivaltaan, jollaista miehilläkin pidettäisiin äärimmäisenä
käyttäytymisenä. Lapsia omin käsin surmaavat poikkeusyksilöt olivat pieni
vähemmistö, mutta hyvin suuri joukko – sadattuhannet naiset – osallistuivat
rutiininomaisesti Hitlerin vaatimiin tuhoamisohjelmiin sairaanhoitajina ja
toimistonhoitajina.
Toinen mielestäni liian vähälle jäävä osa tarinaa on sotarikoksiin
syyllistyneiden naisten selviäminen vastuusta sodan jälkeen. Lower ei tätä
puolta jätä mainitsematta ja valaisee pintapuolisesti niitä syitä, joiden takia
käytännöllisesti katsoen kaikki rikoksiin syyllistyneet naiset selvisivät eivät
vain vähällä, vaan täysin ilman rangaistusta palaten saksalaiseen yhteiskuntaan
siinä missä miespuolisetkin vähäisemmät sotarikolliset.
Lowerin mukaan näin kävi siksi, ettei naisia pidetty uudelle
yhteiskuntajärjestykselle vaarallisina ja koska muutenkin vain pahimmat roistot
kyettiin tutkimaan ja saattamaan edesvastuuseen. Lower vihjaa siihen suuntaan,
että saksalainen yhteiskunta ei muuttunut yhdessä yössä anti-natsistiseksi ja
että tuomioistuimissa mitä ilmeisimmin jätettiin pääosin juutalaisten
todistajien lausunnot huomiotta. Ei ihme, että moni kansallissosialistisen
ideologian omaksunut ja myös sodan jälkeen säilyttänyt nainen poistui oikeussalista omahyväisesti naureskellen. Tällaisen piittaamattomuuden vaikutus Saksan sodanjälkeisiin vaiheisiin jää kokonaan pohtimatta.
Se mitä Lower ei ole syvemmin eritellyt, on ns. länsiliittoutuneiden
nopeasti laimentunut into käydä piilossa olevien natsien kimppuun, kun
päähuoleksi nousi Neuvostoliiton miehittämän Itä-Saksan uhka läntisen Saksan
yhteiskuntajärjestykselle. Läntiset miehittäjät jahtasivat kyllä huippunatseja,
mutta muuten he antoivat entisten virkamiesten pääosin jatkaa työtään, jotta yhteiskuntarauha
ja sen myötä riski Itä-Saksan edustaman ideologisen ratkaisun voittokulusta
myös lännessä oli pienempi.
Pidän itse todennäköisenä, että kansallissosialistien tuhokoneistossa
työskennelleet naiset jätettiin rauhaan sekä perinteisten sovinististen
asenteiden (”no eiväthän ne naiset ole voineet itse mitään tärkeitä asioita
päättää”) että poliittisen laskelmoinnin takia.
* * *
Eräs yksityiskohta kiusaa kirjan suomennoksessa, vaikka se voi olla
myös Lowerin syytä. Kirjassa käytetään kansallissosialistien ilmaisua eutanasia ja eutanasiaohjelma sekä lainausmerkeissä että ilman. Kun
tiedämme, että termiä käytettiin tarkoituksella vääristellen ja kun termin
merkitys tänä päivänä on äärimmäisen kaukana natsien joukkosurmahankkeista,
ainoa oikea ratkaisu olisi kautta kirjan käyttää sanojen ympärillä
lainausmerkkejä ja kerran selittää asia kunnolla. Jos kirjan on lukenut
suomalainen oikolukija, olisi hänen viimeistään pitänyt lainausmerkit lisätä
niihinkin kohtiin, joissa niitä ei alkutekstissä mahdollisesti ole.
Lowerin kirjaa voi suositella poliittisen historian ja ehkä myös
naistutkimuksen harrastajille. Se on paikoin ahdistavaa luettavaa, mutta
samalla myös tärkeä muistutus siitä, miten vaivattomasti suuretkin naisjoukot
on voitu imeä mukaan väkivaltaiseen ja hyvin miehiseen kiihkokansalliseen ja
rasistiseen liikkeeseen. Rikollisten jälkikäteisiä selityksiä lukiessa on pakko
puristella nyrkkiä taskussa, niin vähän katumusta tai tosiasioiden myöntämistä
monen puolustuspuheissa on. Moni käytti häikäilemättömästi omaksi hyväkseen miespuolisten oikeusistuimien sovinistisia pinttymiä.
Kaikkein tiukimmille feministeille Lowerin kirjan lukeminen voi olla
vaikeaa. Kirjan naiset – sekä täsmävalaistut yksilöt että suuri
nimetön joukko – ovat elävä todiste siitä, ettei sukupuoli tarjoa suojaa pahaa
vastaan. Miehet kyllä tekivät toisen maailmansodan aikana pääosan hirmutöistä,
mutta kun tilaisuus tuli, moni nainen kykeni siihen samalla lailla ja usein myös omasta
tahdostaan, pakottamatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja vain Google-tilin käyttäjiltä. Blogin kirjoittaja kannattaa avoimuutta keskusteluissa.