Elokuvan
materiaali on upeaa suomalaista luontokuvausta, joka osaa tehdä oikeutta
pohjoisen taigan metsäluonnolle. Vaikka en nähnyt elokuvaa isolta
valkokankaalta, kuten varmasti parasta olisi, olin erittäin vaikuttunut. Kuten
hyvissä luontoelokuvissa aina, myös Metsän
tarinassa tunsi pääsevänsä etuoikeutettuna näkemään sellaista, mikä
normaalisti välttelee ihmissilmää.
Minun
makuuni elokuvan rytmi ja kuvakerronnan nopeatahtisuus eivät aivan olleet.
Olisin monia tilanteita seurannut mielellään paljon pidempään, verkkaisemmin.
Mutta ohjaajan näkemyksen mukaan silmiemme edessä oli nopeasti ohikiitävien
näkymien virta, jossa pohjoisen luonnon näennäisen yksinkertaisuuden takana
oleva monimuotoisuus pitää ehtiä esitellä eri vuodenaikoina. Kuvat ovat
kauniita, mutta välillä katsoja hengästyy.
Elokuvan
ääniraita on vielä hämmentävämpi tapaus ja tämän pienen kirjoituksen
varsinainen syypää. Ohjaaja on päättänyt yhdistää elokuvaan kolme erilaista
äänimaisemaa: luonnon omaa ääntä, elokuvaa varten sävellettyä
orkesterimusiikkia ja kahdella ihmisäänellä toteutetun tarinankerronnan. Isän
ja pojan dialogi on kohtalaisen onnistunut, vaikka jossain määrin
ylidramaattinen minun makuuni. Pohjolan kansojen monivärinen suhde
metsäluontoon tulee siinä kuitenkin kauniisti esiteltyä.
Luonnon
oma soundtrack on hetkittäin henkeäsalpaavan vaikuttavaa, mutta vain
hetkittäin. Sen nimittäin peittää enimmäkseen alleen Panu Aaltion säveltämä
orkesterimusiikki tavalla, joka herättää minussa sekä ihmetystä että ärtymystä.
En ymmärrä ohjaajan ratkaisua ollenkaan. Paitsi jos kyseessä on ollut
epätoivoinen yritys myydä elokuvaa yhdysvaltalaisille katsojille, jotka on
totutettu siihen, että kaikki kuvallinen kerronta on emotionaalisella tasolla
alleviivaten selitetty ääniraidan avulla.
Panu
Aaltion musiikki on sinänsä taitavasti ja ammattitaitoisesti tehtyä
orkesteriviihdettä, joka on myös soitettu hyvin. On kuitenkin mahdoton pitää
sitä onnistuneena ratkaisuna tällaisessa elokuvassa. Yhdysvaltalaiseen
elokuvaestetiikkaan kuuluu tunnekylläisen musiikin työntäminen kaikkialle,
mutta onko niin tehtävä myös suomalaisessa luontoelokuvassa?
Itselleni
tulee jakomielinen olo, kun keskellä luonnon pakahduttavaa näytelmää soundtrack
pakottaa ajatukseni jonnekin Tähtien sodan tai Sormusten herran tunnelmiin. En
ylipäätään pidä siitä, kuinka musiikilla häikäilemättä manipuloidaan elokuvan
katsojaa. Erityisen vastenmielistä se on, kun tarjolla olisi luonnon oma,
täydellisen riittävä äänimaailma tämän elokuvan tarpeisiin.
Olisin
valmis maksamaan elokuvasta tuplahinnan, jos voisin katsoa sen pelkästään
luonnonäänien varassa. Olisin valmis maksamaan elokuvasta vaikka
kolminkertaisen hinnan, jos voisin nähdä siitä kahden ja puolen tunnin pituisen
hitaamman version ilman ihmisten ääniä ja orkesterimusiikkia. Joskus vähemmän
on kerta kaikkiaan paljon enemmän.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja vain Google-tilin käyttäjiltä. Blogin kirjoittaja kannattaa avoimuutta keskusteluissa.