En juuri lue poliitikkojen itsestään kirjoittamia kirjoja. Jos
poliitikolla on motivaatio ja aikaa kirjoittaa itsestään, ura on joko ohi tai
ei etene kirjoittajan haluamalla tavalla. Rehellistä itseanalyysiä on
jokseenkin turha odottaa, korkeintaan itsensä ylentämistä pahimpia
kilpailijoita piikittelemällä. Ei sellaiseen aikaansa mielellään käytä.
Olen kuitenkin lukenut Timo
Soinin tuoreen kirjan Peruspomo.
Olin kiinnostunut näkemään, miten itsensä ja maailman ympärillään hahmottaa 2000-luvun
Veikko Vennamo, Suomen tunnetuin katolilainen ja luultavasti ainoa Millwall
FC:n intohimoinen kannattaja. Soinin julkinen imago nojautuu suorapuheiseen
rehellisyyteen, joten päätin yrittää.
Peruspomo ei olekaan huono omassa
lajissaan. Soinilla on kyky puhua päälauseilla, minkä hän itsekin toteaa
monissa tilanteissa ainoaksi järkeväksi reagointitavaksi. Kun tähänastinen pääprojekti
eli Perussuomalaiset on myös edennyt kirjoittamisen aikaan hyvin, Soinilla on
ollut varaa olla muutakin kuin varovainen sanoissaan. Ei niin, että kirjaa
kannattaisi juorumielessä koluta, Soini ei henkilökohtaisia antipatioitaan
kovin jyrkästi ilmaise ja korostaa tuon tuostakin pitkää pinnaansa.
Mutta kyllä Soini on suhteellisen avomielinen, hetkittäin ehkä myös
enemmän kuin pohjimmiltaan on ollut tarkoitus. Tai sitten Soini on harkitusti
halunnut antaa itsestään rosoisen ja ”inhimillisen epäjohdonmukaisen”
kokovartalokuvan, joka koostuu sekä itsekehuista että -ironiasta. Jälkimmäinen
on politiikassa niin harvinaista, että Soinin kohdalla sen myös haluaa uskoa
olevan täysin vilpitöntä.
* * *
Vaalikoneen perusteella minun tulisi inhota Timo Soinia ja hänen poliittista
agendaansa. Se ei ole kovin vaikeaakaan, niin armottoman vanhoillisena,
konservatiivisena ja antivasemmistolaisena hän mielihyvin ja ylpeänä esiintyy.
Olen silti ollut jo ennen Perussuomalaisten nousua Suomen suurimpien puolueiden
joukkoon ollut sitä mieltä, että kritiikki puoluetta ja samalla Soinia kohtaan
on ollut suurelta osin heppoista ja ennakkoluuloista, ei analyyttistä.
Tällaiseen älylliseen epärehellisyyteen ovat syyllistyneet oikeastaan kaikki
Soinin kriitikot oikealta vasemmalle.
Timo Soini ei mielestäni myöskään ole populisti, vaikka hän osaa
hyödyntää populistisyytökset sataprosenttisesti. Soini ei nimittäin aidon
populistin tavoin ole yhden asian liikemies vaikka en itsekään osaa Peruspomon luettuani sanoa, mitä asioita
Soini oikeastaan haluaisi ajaa. Soini leimataan populistiksi, koska hänen
tavalleen tehdä politiikkaa ja rakentaa puoluetta ei ole varsinaisesti vertailukohtia
– paitsi Veikko Vennamon SMP, joka nykyihmisille on kuitenkin kovin kaukaista
historiaa.
Vaikka Soini kertoo monisanaisesti ja osin kertaustyylisestikin
asioista, jotka ovat hänelle tärkeitä, on niistä tavattoman vaikeata hahmottaa
mitään poliittista linjaa. Paitsi sellaista, joka haluaa välttää leimautumisen
niin oikeistoon, keskustaan kuin vasemmistoonkin. Tähän teemaan Soini palaa
monta kertaa ja koska hän uskaltaa kirjoittaa ”Minä olen aina rehellinen” (s.
186), otan väitteen todesta. Sehän ei tarkoita, etteivätkö RKP:n ja Kokoomuksen
äärioikeistolaiset voisi pitää Soinia piilososialistina ja puna-vihreät
äärioikeistolaisena. Mutta Soinilla ei selvästikään ole omalle linjalleen
ideologista kiteytystä, vaikka juuri tuon linjan avulla Perussuomalaiset on
nykyisen asemansa puolueena saavuttanut.
* * *
Timo Soini on menestynyt suomalainen poliitikko, vaikka se perinteinen
kruunu, ministerintitteli vielä puuttuu ja saattaa jäädä puuttumaan, jos hinta
olisi liian kova. Soini ei nimittäin halua jäädä historiaan miehenä, joka myi
periaatteensa upottavan ministerintakapenkin takia. Varmuuden vuoksi hän myös
julistaa näitä periaatteellisia kysymyksiä pitkin kronikkaansa. Yhdistelmä on sen
verran outo, ettei Soinin ura selity hänen arvoillaan, vaan pikemminkin niistä
huolimatta. Kyllä Soini senkin salaisuuden sanoo ääneen: suorat kontaktit
ihmisiin, läsnä oleminen ja piittaaminen. Niillä ja vain niillä
Perussuomalaiset on kasvanut niihin mittoihin, joihin on kasvanut. Itse
asiakysymykset ovat sittenkin olleet sivuosassa, kun ei oppositiosta käsin
pääse mitään tekemään paitsi kritisoimaan.
Kovin ristiriitainen ihminen Soini kaikessa avomielisessä
rehellisyydessään ja tinkimättömyydessään on. Hän korostaa toistuvasti
suvaitsevaisuuttaan (pakkokin Halla-ahon & Co puoluetoverina) ja
ongelmatonta kanssakäymistä kansainvälisillä foorumeilla kenen tahansa kanssa.
Toisaalta hän osoittaa voimakasta antipatiaa ja inhoa monia ilmiöitä kohtaan,
joista voisi mainita esimerkiksi kommunistit, ateistit ja ”suvaitsevaiston”.
Soini pitää omia omantunnonkysymyksiään loukkaamattomina, mutta ei tunne estoja
puhua ”vettyneistä länsimaisista lurjuksista, jotka eivät usko mihinkään”.
Tässä Soini on samalla äärimmäisen ahdasmielisellä kannalla kuin presidentti
Mauno Koivisto, joka ilmoitti halveksivansa ateisteja, jotka kuvittelevat
olevansa suurempia kuin Jumala. Kummaltakaan ei heru ymmärrystä toisen
maailmankatsomukselle, kun se on vastakkainen oman kanssa, siis ”selittämätön”.
Tässä suhteessa Soini, Koivisto ja fundamentalistiset muslimit ovat täysin samoilla
linjoilla.
Soini tosin toisaalla vakuuttaa, ettei ” ole minulle ongelma, jos joku
ei usko mihinkään.” (s. 197). Tämän selvän hätävalheen on kuitenkin
kirvoittanut oman sanomisen vapauden puolustaminen, ei tarve puolustaa uskonnottoman
oikeuksia. Syyllistyypä Soini myös lapselliseen uskonnottomien puolesta julistamiseen:
”On tietysti niitäkin, joille uskonasiat voivat olla yhdentekeviä, mutta en
minä ole vielä sellaista äitiä tai isää nähnyt, joka ei yläkerrankin hätäapua käyttäisi,
jos omalle lapselle on sattunut jotain vakavaa.” (S. 197) Soini on omassa
uskossaan sekä luja että täyssokea.
Vaikka Soini haukkuu toistuvasti perinteistä oikeistoa ja ahnetta
kapitalismia, hän on ideologisella asteikolla puhdasverinen antivasemmistolainen
ja uskonnollisen vakaumuksensa takia vanhoillisempi kuin ehkä muuten olisi. Edes
Soinin EU-kritiikki ei pohjimmiltaan kumpua taloudellis-ideologisesta
analyysistä, vaan sinänsä perustellusta ja oikeutetusta hirvittävän byrokratian
ja tuhlaavaisuuden kritiikistä. Soinille kapitalismi ja kommunismi eivät ole
ideologioita vaan elämänarvoja, joiden kohdalla harras katolilainen tietenkin
valitsee aina ennustettavalla tavalla. Hänelle vain oikeistodemari on
siedettävä vasemmistolainen, demarit ovat ”sosialisteja”,
vasemmistoliittolaiset ”kommunisteja” ja kommunistit ”stalinisteja”. Piste.
* * *
Timo Soini tietää, että hänen uskonnollinen maailmankatsomuksensa ei
edistä hänen suomalaista poliittista uraansa. Mutta hän on myös huomannut, että
Suomessa voi olla äärikonservatiivinen katolilainen ilman suurempia ongelmia,
joita voisi seurata, jos Soini kuuluisi johonkin protestanttiseen lahkoon. Tällainen
lahkolainen Soini ehkä olisikin, ellei hän olisi kohdannut Veikko Vennamon
vastustamatonta kutsua ja kokenut uskonnollista elämystä juuri irlantilaisessa
kirkossa.
Soinin lapsenomainen uskonnollisuus tulee Peruspomossa toistuvasti esiin. Soini tuntuu ihan oikeasti uskovan,
että inhimillistä hyvyyttä voi olla vain uskonnon pohjalta: ”Ilman
kristinuskoelementtiä olisin aika karsea tapaus. Silloin voisin olla
vaarallinen. Kristinusko suojaa minua ja yhteiskuntaa. Minulla on sen verran
lahjoja, että jos olisin pahan palveluksessa, niin kyllä minä aika perkele
olisin.” (s. 183) Itsekritiikki on tässä varmaan paikallaan, mutta miksi täytyy
olettaa, että kaikki muutkin tarvitsevat uskonnon tarjoamia hillikkeitä?
Mutta ei Soinin suhtautuminen omaan kirkkoonsa ole pelkästään
lapsenomaista. Täysin käsittämättömällä tavalla hän sivuuttaa katolisen kirkon
ihanuutta kuvatessaan kokonaan 2000-luvun skandaalit ja kirkon harjoittaman
rikollisten suojelun. Hän kuvaannollisesti pesee kätensä, katolisen kirkon teot
eivät ole hänen tekojaan, hän vain uskoo. Ehkä tämäkin on sitä Soinin rehellisyyttä,
mutta näin sokeasta uskosta jää ulkopuoliselle kitkerä jälkimaku.
* * *
Lienee Soinin julkisen imagon kannalta paradoksi, että
Perussuomalaisten puheenjohtaja kokee itse olevansa hyvin kansainvälinen ja
viihtyvänsä parhaiten maailmalla. On ehkä puolittain huumoria, kun Soini pohdiskelee
tulevaisuuttaan Yhdysvaltain republikaanisen puolueen kampanjatiimissä, mutta
tuskin kokonaan. Yhdysvalloissa Soinilla olisi taatusti ollut mahdollisuudet
vaikka mihin, siellähän kiihkeä uskonnollisuus ja politiikka eivät ole mikään
kummajainen, pikemminkin päinvastoin. Mitä enemmän asiaa ajattelee, sitä
vähemmän Timo Soini itse vaikuttaa perussuomalaiselta (mitä se sitten onkin) ja
sitä enemmän aidolta jenkkipoliitikolta. Tämä tuskin on ollut tarkoitus, mutta
jos listaa Soinille tärkeät asiat, lopputulos näyttää kyllä lähinnä perinteisen
republikaanipoliitikon listalta.
Mutta uskon kyllä, että Timo Soini ei suhtaudu maahanmuuttajiin tai
maahanmuuttoon rasistisesti. Aidosti suvaitsevainen ihminen hän ei kuitenkaan
ole, siihen hänellä on liian voimakkaat ja tinkimättömät uskonnolliset arvot,
joiden kääntöpuolena on mahdottomuus hyväksyä monia sellaisia asioita, joiden
hyväksymistä suomalaisessa yhteiskunnassa pidetään jonkin sortin
suvaitsevaisuuden mittarina. Kun ihminen niputtaa kompromissien ulkopuolelle
abortin, homoavioliitot ja eutanasian, äänessä on hyvin lyhyessä lieassa
toimiva ihminen tiukat silmälaput silmillään.
Euroopan arvoista kirjoittaessaan Timo Soini sanookin suoraan, että
”Liika suvaitsevaisuus hajottaa Euroopan arvopohjan”. Tuo liika suvaitsevaisuus
on valjennut Soinille Vatikaanissa, josta käsin hän määrittelee arvopohjaksi
antiikin filosofian, roomalaisen oikeuden ja kristillisen humanismin. Näistä
kolmesta on Soinin mielestä vaarassa tuo lähinnä tuo ”kristillinen humanismi”.
Ei suinkaan siksi, että Soinin kirkko kieltää ehkäisyn, pakottaa papiston
selibaattiin, suojelee lastenraiskaajia ja tukee äärioikeistolaisia kommunistiateistien
murhaajia ympäri maailmaa. Ei, ongelmana on se, että homot – joita Soinin
mielestä ”kukaan ei halua vainota tai sulkea mistään pois” – haluavat
perinteisen avioliiton piiriin.
* * *
Timo Soini on älykäs ja osaava poliitikko, jonka suurin
uskottavuusongelma eivät ole löysiä puhuvat puoluetoverit vaan Soinin oma
ideologia, josta on sinänsä helppo noukkia hyviä ja kannatettavia ajatuksia,
realistista suhtautumista maailman moniin ongelmiin ja tervettä epäluuloa
perinteisiä poliittisia toimijoita kohtaan. Ongelma syntyy siitä, että nuo
noukitut palat eivät kerro koko Soinista vaan lähinnä siitä puoluejohtajasta,
joka haluaa voittaa myös seuraavat valtakunnalliset vaalit.
Soini on terveellä tavalla itserakas. Hän ymmärtää omat kykynsä ja
ylivertaisuutensa omassa porukassaan, ehkä koko suomalaisessa poliittisessa
toimijajoukossa. Soini on osannut hyödyntää oman ristiriitaisen viestinsä
olemalla yhtä aikaa turvallisen konservatiivinen ihmisiä lähellä olevissa
asioissa ja sopivan radikaali asioissa, jotka ärsyttävät suomalaisia kaukaa.
Hän osaa myös taitavasti miellyttää ihmisiä riittävällä, mutta ei ylitsevuotavalla
tyylillä. Soinilla on erinomainen poliittisen tilanteen taju. Osallistuminen
Kataisen sixpack-hallitukseen olisi tuhonnut Perussuomalaisten kannatuksen
vuodessa.
On helppo ymmärtää äänestäjää, joka tympiintyneenä ”vanhojen
puolueiden” loputtomaan sortteeraukseen näkee Soinissa ja Perussuomalaisissa
vaihtoehdon, joka ei välttämättä johda mihinkään, mutta on ainakin
periaatteessa olemassa vaalinukkumiselle. Soinin menestys ei ole missään
tapauksessa huijausta, mutta onko se koko totuus, onkin toinen asia.
* * *
Luultavasti Soini on saanut Suomessa jo kaiken, mitä hän on
tavoitellut. Ei hän mikään perinteinen elitisti ole, mutta jos tavoitteita
vielä on – sitä Soini vähän kiertelee – ne taitavat olla kansainvälisillä
areenoilla. Siellä Timo Soini ei ole ”vain” Perussuomalaisten värikäs
puheenjohtaja vaan EU-kriittinen, hyvin verkostoitunut toimija, jonka
uskonnollinen vakaumus ei olekaan mikään anomalia vaan pikemminkin ovia avaava
hyve.
Timo Soini on suomalaisessa politiikassa outo tapaus, häntä voi samaan
aikaan ihailla ja inhota. Soinia ja perussuomalaisia onkin kohdeltu
julkisuudessa usein hyvin epäreilusti, mikä on toisaalta satanut laariin,
toisaalta synnyttänyt oikeutettua katkeruutta. Monet Soiniin kohdistetut
syytökset ovat mielestäni kohtuuttomia, aiheettomia ja asenteellisia.
Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että Timo Soini edistää tässä
maailmassa monia asioita ja asenteita, joita itse pidän huonoina, osittain jopa
pahoina. Hänen vanhoillisuutensa on tunkkaista lajia, kuten yleensäkin
taikauskoisista uskomuksista kumpuava konservatiivisuus. Railakas EU-kriittisyys
ei pysty peittämään sitä tosiasiaa, ettei Timo Soini ole ideologisesti eri
mieltä, EU vain toimii ja sammuttaa väärin.
Jos Timo Soinista tulee joskus suomalainen ministeri, hänen on pakko
ruveta toteuttamaan päätöksiä, joista suomalaiset ovat montaa eri mieltä. Vasta
siinä tilanteessa nähdään, mistä perussuomalaiset on tehty vai ovatko mistään.
Jos Timo Soini purjehtii kansainvälisiin tehtäviin kotoisten sijasta, tämäkin
jää näkemättä. Oma veikkaukseni on, että taitaa jäädä näkemättä.
Perussuomalaiset on Timo Soini. Ja Soini on Soini on Soini.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja vain Google-tilin käyttäjiltä. Blogin kirjoittaja kannattaa avoimuutta keskusteluissa.