Tuoreen
selvityksen mukaan suurin osa autoilijoista ei piittaa liikenneturvallisuudesta
– omasta ja muiden – sen vertaa, että malttaisi olla näpelöimättä kännykkää
ajon aikana. Takavuosien kähinä hands free -tekniikan käyttöpakosta tuntuu nyt
lähinnä naurettavalta, kun pääongelmana eivät ole enää ajon aikana kädessään
olevaan kännykkään puhuvat vaan ajon aikana Facebookia selaavat ja päivittävät
some-riippuvaiset. Heitä on myös paljon, järkyttävän paljon.
Seurasin
alkukesästä ratikan ikkunasta epäuskoisena kuskia, jolla oli Mannerheimintiellä
koko ajan pädi sylissä tai ratin päällä ja käsi kävi myös ajon aikana. Jos
piittaamattomuus on Suomen vilkkaimmin liikennöidyillä paikoilla tätä tasoa,
voi vain kuvitella, millä asenteilla ajetaan rauhallisemmilla pätkillä.
Kysymys
ei ole tiedon puuttumisesta. Kaikki tutkimukset todistavat, että ihmiselle on
todella vaikeaa jakaa huomiotaan monen tärkeän asian kanssa samanaikaisesti.
Vaikka liikenteessä toimitaan pitkälle ei-tietoisten refleksien varassa, tulee
silti koko ajan vastaan tilanteita, joissa tarvitaan tietoista tarkkaavaisuutta
ja kykyä tehdä nopeita päätöksiä tietoisesti. Jos aivot ovat kiinni somessa,
liikennetarkkaavaisuus on vähäistä, halusi tai ei. Toisin sanoen kysymys on
harkitusta riskinotosta.
Vitsin
mukaan hidastelematta isolle tielle porhaltava maalainen tokaisee pelokkaalle
matkustajalle ”Ei sieltä ennenkään ole ketään tullut”. Tällä asenteella pääosa
somettajistakin on selvästi liikkeellä. Olen ennenkin pystynyt selaamaan
some-sivuja ajon aikana, eikä mitään ole tapahtunut. Vaikka perustelu on täysin
järjetön ja vastuuton, se näyttää kuitenkin olevan vallitseva käytäntö. Miten
muuten voi selittää sen, että ihminen somettaa rutiininomaisesti autoa
ajaessaankin?
Jos
tällainen käytös olisi vain someriippuvaisten itsetuhoista riskinottoa samaan
tyyliin kuin base-hyppääjillä tai mastoihin kiipeävillä, voisi tyytyä
puistelemaan päätään. Mutta kun liikenteessä ei kysymys ole pelkästään riskistä
itselle. Somea tuijottava kuljettaja kun ei poikkea mitenkään rattijuoposta,
joka tappaa viattoman ulkopuolisen viinanhimonsa takia. Liikenteessä riskit
ovat aina jaettuja.
Kuulen
korvissani huonosta omastatunnosta kumpuavan vastanarinan siitä, että sitä
somea ”vain vilkaistaan” eikä se huomio muka oikeasti herpaannu, eiväthän
kolaritkaan ole räjähdysmäisesti lisääntyneet. Ehkä asiaan olisikin tartuttu,
jos olisivatkin lisääntyneet. Mutta kun kyse on ”vain” riskin lisääntymisestä,
jäädään typerästi odottamaan tuon riskin realisoitumista vastatoimien sijasta.
Onnettomuusriski kasvaa siitä riippumatta, mitä riskinottajat itse asiasta
ajattelevat. Useimmat tuskin ajattelevat riskejä ollenkaan.
* * *
Someajelijoiden
mielenmaisemaa ihmetellessä tulevat väkisin mieleen myös tupakansavua
ympäristöönsä tupruttelevat ihmiset. Takavuosina joku nikotiinin orjuuden
tunnettu puolustelija, olisiko ollut Aarne Saarinen tai Lasse Lehtinen, yritti
lanseerata tragikoomista käsitettä ”huomaavaiset tupakoitsijat”. Eihän siitä tietenkään
mitään seurannut, koska suurin osa tupakoitsijoista ajattelee
nikotiiniriippuvaisuudessaan vain itseään ja ”huomaavaisuus” on viimeinen
mieleen tuleva ajatus.
Olen
joillekin äkäisille tupruttelijoille todennut, ettei minulla ole mitään sitä
vastaan, että he tekevät hidasta itsemurhaa tupakoimalla, mutta en hyväksy tuon
itsekkyyden ulkopuoliselle aiheuttavaa riskiä. Pitäkää se perkeleen myrkkysavu
sisällänne ja minä lopetan asiasta valittamisen siihen paikkaan. Sama pätee
pitkälle myös näihin someautoilijoihin ja rattijuoppohin. Menkää ajamaan
suljetulle radalle, niin kukaan ei valita. Mutta jos te tulette meidän muiden
keskelle tappamaan, varustautukaa jatkuvaan ja vihaiseen protestiin.
* * *
Taannoisen
selvityksen yhteydessä kävi myös ilmeiseksi päättäjien ja tutkijoiden
avuttomuus, kellään ei tunnu olevan hyviä ideoita siitä, millä tavalla
puhelinten ja muiden laitteiden aiheuttamaa liikenneturvallisuuden kohonnutta
riskiä voitaisiin vähentää. Kukaan ei näytä uskovan valistuksen tai
kohteliaitten pyyntöjen voimaan. Se onkin ehkä realismia, ainakin jonkinlaista
fatalistista mallia.
Tuottamuksellisesta
tarkkaavaisuuden heikentämisestä (siis siitä, että puhuu, lukee, kirjoittaa
ajon aikana) voidaan säätää ankaratkin seuraamukset. Sanktioilla ei kuitenkaan
ole merkitystä, jos niitä ei voida tai haluta valvoa. Todennäköisesti ei voida
eikä haluta, ihmisten suuri enemmistöhän tässä on syytettyjen penkillä.
Siksi
oma ehdotukseni on kaikkiin ajoneuvoihin lakisääteisesti rakennettava somelukko, joka estää autolla ajamisen, jos kuljettaja ottaa käteensä
kännykän, pädin tai vastaavan. Ehkä siinä järjestelmässä voisi olla
handsfree-mentävä porsaanreikä, vaikka näenkin jo edessäni insinöörin, joka suunnittelee
salamannopeasti fingerfree-käyttöisen pädin istutettavaksi ratin yläpuolelle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja vain Google-tilin käyttäjiltä. Blogin kirjoittaja kannattaa avoimuutta keskusteluissa.