Tietokirjoittaminen
ei ole aina helppoa. Sitä voi ottaa tavoitteeksi historiallisten
harhakäsitysten oikomisen – kuten Åke Persson ja Thomas Oldrup ovat tehneet
kirjassaan Maailman pisin pajunköysi
(Atena 2015) – ja sitten itse sortua kirjoittamaan löysiä oman agendan pohjalta,
kuten Thomas Oldrup em. valikoimaan sisältyvässä kirjoituksessa Muhammad oli pedofiili (kyseessä on siis
modernin ajan väittämä, jonka Oldrup haluaa torjua).
Oldrup
selostaa Muhammadin perhe-elämän vaiheita asiallisesti, mutta ryhtyy sitten
sormi ojossa perustelemaan, miksi Muhammadin kutsuminen pedofiiliksi ei ole ”erityisen
fiksua”. Sormen ojentelu onkin helppoa, kun käyttää itse keksittyä ”nykymääritelmää”,
jonka mukaan pedofiili on ”aikuinen, jolla on pakonomainen seksuaalinen tarve
jahdata alaikäisiä”. En usko, että Oldrup määrittelisi homoseksuaalisuuden ”pakonomaiseksi
seksuaaliseksi tarpeeksi jahdata samaa sukupuolta olevia”, mutta pedofilian kohdalla
ilmeisesti johdonmukaisuudella ei ole niin väliä. Oldrup luottaa siihen, että
pedofiliaan lyöty stigma kestää.
Oldrup
todistelee laajasti, että lasten ja aikuisten väliset seksuaaliset suhteet ovat
historiallisesti tunnettu ja eri aikoina myös hyväksytty ilmiö. Hän takertuu
kuitenkin siihen, että ”pedofilia” on moderni käsite, eikä sitä siksi tulisi
käyttää historiallisten ilmiöiden yhteydessä. Ikään kuin aikuisen lasta kohteen
tuntema seksuaalinen kiinnostus vuonna 622 olisi eri asia kuin vuonna 2015 vain
sen takia, että asiasta käytetty termi on moderni.
Oldrup
ei näytä myöskään ymmärtävän eroa seksuaalisen suuntautumisen (pedofilia) ja
juridisten tai tapakulttuurin hyväksymien ikärajojen kanssa. Tai sitten hän
haluaa kiillottaa Muhammadin kuvaa tietoisesti selittämällä kaiken muinaisen
pedofilian ilmentymät poikkeavilla ikärajakäsityksillä. Tämän logiikan mukaan
pedofilia ei olisi historiallinen ilmiö, vaan enemmänkin seurausta hyväksytyn
seksuaalisuhteen alaikärajan juridisesta kiristämisestä.
*
* *
Oldrupin
käsitesekoilun laaja selostaminen olisi turhaa, ellei hänen kirjoituksensa niin
selvästi pyrkisi islaminuskoisia miellyttävään lopputulokseen faktoista
riippumatta. Oldrupilla on toki täysi oikeus nähdä islamilainen
seksuaalikulttuuri ennen ja nyt myönteisenä kokonaisuutena, mutta näin selvä
faktojen kiertely tekee tietokirjaan upotetun tekstin mielipidekirjoitukseksi
ja poliittiseksi kannanotoksi. Sellaisesta olisi hyvä varoittaa kirjassa, joka
lupaa paljastaa historiallisia harhakäsityksiä.
Todellisuudessa
me emme tiedä, oliko Muhammad pedofiili eli seksuaaliselta suuntautumiseltaan
lapsista kiinnostunut. Oldrupin luettelemat faktat Muhammadin (avio)liitoista
eivät anna selkeää tukea väitteelle tai sen kiistämiselle. Vaikuttaa siltä,
että vain yksi Muhammadin monista liitoista solmittiin nykypäivän näkemysten
mukaan reilusti alaikäisen kanssa. Emme tiedä, oliko liiton motiivina
pedofiilinen halu vai jokin muu laskelmointi. Nykypäivän eettiset tai juridiset
oletukset eivät paljon paina 1400 vuoden takaisten tapahtumien arvioinnissa.
Huolestuttavaa
Oldrupin asenteessa on se, että vaikka hän olisi voinut tunnettujen
tosiasioiden perusteella tyynesti todeta, ettei selkeitä todisteita Muhammadin
pedofiliasta ole, hänen tavoitteensa näyttää olevan vihjaista, ettei asiaa
pitäisi edes pohtia, koska ”pedofilia on nykyaikainen käsite”. Hän haluaa
toisin sanoen määritellä Muhammadin seksuaalisen suuntautumisen pohtimisen
ei-fiksuksi asiaksi siitä huolimatta, että asialla on myös ajankohtaisia ulottuvuuksia.
* *
*
Kysymys
islamin suhteesta seksuaalipoliittisiin kysymyksiin on kirjaimellisesti elämän
ja kuoleman asia. Vuonna 2015 islam määrittelee edelleen homoseksuaalisuuden
kuolemantuomion oikeuttavana asiana. Tämä ei kaikissa islamin oppien mukaan
hallituissa maissa ole teoriaa, vaan homoseksuaalisuudesta syytetty on
todellisessa hengenvaarassa. Islamin suhtautuminen seksuaalisuuteen aikuisten
ja lasten välillä on vaikeammin hahmotettavissa, mutta ainakaan selkeästi sitä
ei kielletä, vaan erilaisia porsaanreikiä on tarjolla sille, joka niitä haluaa
tai tarvitsee.
Kysymys
Muhammadin seksuaalisesta suuntautuneisuudesta olisi merkityksetön
historiallinen detalji, ellei islam laajentumishaluisena ja -kykyisenä maailmanuskontona
nojautuisi edelleen tiukasti 1400 vuotta sitten kirjattuihin periaatteisiin.
Ruotsalainen tietokirjoittaja ei voi hyvällä omallatunnolla väittää, että
islamin suhde homoseksuaalisuuteen olisi yksityisasia tai historiallisesti
suhteellinen juttu. Tämän hetken maailmassa homo kiihkoilevan islamin piirissä
on yhtä tuomittu kuin hän on myönteisen huomion kohteena ns. kristillisissä
länsimaissa. Pedofiilin tilanne on jokseenkin käänteinen, vaikka hänen
kohtalonaan ns. länsimaissa on ”vain” henkinen kuolemantuomio siitä
riippumatta, onko hän syyllistynyt lapsen seksuaaliseen riistoon vai ei.
Suomessa
KO tuomitsi Jussi Halla-ahon sakkorangaistukseen ”uskonrauhan rikkomisesta”. Tämä
rangaistus tuli kirjoituksesta Muutama
täky Illmanin Mikalle, jossa Halla-aho kirjoitti mm. tietoisen
provosoivasti väitteen Muhammadin pedofiilisyydestä, islamista pedofilian
pyhittävänä uskontona ja että pedofilia on Allahin tahto. Halla-ahon
provokaation ytimenä oli kysyä, saako Suomessa julkisesti väittää näin
perustuslain määrittelemän sananvapauden puitteissa. Oikeuden vastaus oli, että
ei saa. Oikeus ei siis ottanut kantaa väittämien totuudellisuuteen vaan siihen,
että sellaisten ääneen sanominen loukkasi islaminuskoisten ”uskonrauhaa”.
Olisiko
KO päätynyt samaan ratkaisuun, jos Halla-aho olisi tyytynyt väittämään, että
islam uskontona suhtautuu homoseksuaalisuuteen jyrkän kielteisesti, mutta
sallii pedofilian? Thomas Oldrupin tietokirjaan sisällyttämää ajattelutapaa
seuraten ei ole erityisen fiksua pohtia, suhtautuuko ekspansiivinen
maailmanuskonto vihamielisesti yhteen seksuaalisen suuntautumisen muotoon,
mutta suopeasti tai ymmärtäväisesti johonkin toiseen. Olen täysin eri mieltä.
Minusta se on erittäin tärkeä pohdinnan ja kysymysten aihe.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentteja vain Google-tilin käyttäjiltä. Blogin kirjoittaja kannattaa avoimuutta keskusteluissa.